Merkbeleid

10 adviezen voor een menselijker én succesvoller merkbeleid

Het systeem van merkmanagement is dringend aan vernieuwing toe. Waarom? De uitgangspunten van controle, voorspelbaarheid, simpelheid en consistentie zijn verouderd. Het door een uiterst vluchtige merkmentaliteit geteisterde merklandschap eist zijn tol. Merkmanagement kan beter. Moet beter. Vraag is alleen: hoe?

Hieronder 10 adviezen voor succesvoller, menselijker merkbeleid:

1. Het merk is een kompas

Bij menselijke merken zijn merk en organisatie één: het merk is de business, de business is het merk. Het merk is daarmee het centrale operationele idee van een organisatie, het kompas, dat resoneert in alle activiteiten van een organisatie.

2. Ken jezelf

Menselijke merken moeten voortdurend opereren vanuit hun unieke bestaansreden. Deze ‘ziel’ moet zijn geïnternaliseerd en diagonaal in de organisatie zijn verankerd: het merk is de verantwoordelijkheid van alle medewerkers van de organisatie.

3. Wees flexibel

Merken met een ziel blijven herkenbaar als ze in een andere vorm worden gekneed. Zulke merken zijn flexibel, omdat ze minder worden beperkt in de betekenissen die ze kunnen dragen. Flexibele merken zijn complex en gelaagd, niet simpel en consistent.

4. Doe goed

Menselijke merken laten winst nooit ten koste gaan van mens, milieu en samenleving. Aandeelhouderswaarde en winst zijn een gevolg van sociale waarde: de oprechte, belangeloze bijdrage die merken vanuit hun ziel aan de maatschappij leveren.

5. Leef je merk

Een ziel moet worden beleden, anders heeft ze geen betekenis. Een menselijk merk is wat je zegt dat je bent plus wat je doet of levert. Het is woorden én daden, een belofte die dagelijks wordt geleefd en waargemaakt door alle medewerkers.

6. Zoek de balans

Menselijke merken worden langzaam en gestaag gebouwd en met zorg onderhouden. Merkbeheerders hebben weliswaar oog voor korte termijnresultaten, maar realiseren zich eveneens dat bij een ziel alleen een langetermijnperspectief past.

7. Laat los en engage

Merkmanagers van menselijke merken moeten de invloed van consumenten omarmen en toejuichen. Ze moeten hen actief bij de totstandkoming en doorontwikkeling van het merk betrekken.

8. Luister breed

Merkmanagers van menselijke merken luisteren goed, maar niet alleen naar wat trending is op Twitter. Ze luisteren vooral breed: naar het onzichtbare, naar het alledaagse, naar de culturele onderstromen. Daardoor staan ze heel dicht bij hun consumenten.

9. Wees empathisch

Menselijke merken worden beheerd door merkmanagers die economische en bedrijfskundige kennis hebben, maar die eerst en vooral over soft skills beschikken. De merkmanager van een menselijk merk is communicatief vaardig en empathisch; een dienend leider.

10. Omarm holisme

Een menselijk merk wordt niet eenzijdig door marketeers aan consumenten opgelegd, maar is een holistisch samenwerkingsverband. Het is het resultaat van de voortdurende offline en online interacties van een groot aantal actoren.

Raackt brengt de merktheorie voor succesvoller merkbeleid in praktijk. Voorbeeld? Neem contact met ons op en maak kennis met de kracht van krachtig, menselijk merkbeleid.

Contactformulier

Neem contact met ons op. Vrijblijvend. Of met een concrete vraag waar u een concreet antwoord op krijgt.

Stuur een e-mail naar belme@datraackt.nl en vermeld uw telefoonnummer.

Direct bellen of het antwoordformulier invullen kan natuurlijk ook:
icoon-telefoon3 +31 6 55 77 88 15.

Uw naam

Bedrijf

Uw email (*)

Uw vraag/opmerking

Bron:
Muntinga, D. (2014). Merkbeheer: het merkmanagement van morgen
Muntinga, D. (2015). Publicatie: 10 adviezen voor een menselijker en dus succesvoller merkbeleid‘

scherp observeren + goed richten = succesvoller raken

Wie?

Vanuit het streven de beste prijs-prestatie-verhouding te leveren voor je klanten, is Raackt in 2007 opgericht door Cees Koot.

Raackt is een netwerkbureau dat voor elk uniek vraagstuk samenwerkt met de beste en meest ervaren specialisten.

Contactgegevens

Raackt

Strijp S - Videolab
Torenallee 20
5617 BC Eindhoven

Postadres

Spechtlaan 2
5731 XM Mierlo

 

M: +31 (0)6 55 77 88 15
E: info@datraackt.nl